fredag 28 augusti 2015

Sy ett nyckelband med spets

Här följer en liten beskrivning hur jag syr snygga nyckelband.  

Material (förutom maskin och tråd):
Säkerhetsspänne och band som sys ihop
Först trär jag på säkerhetsspännets båda delar så att delarna som knäpps ihop ligger ut från rätsidan. Sedan lägger jag bandet räta mot räta och syr ihop kortändarna. Dessa klipps lite snett inåt och jag bränner kanterna så att de inte trådar upp sig.
Spetsen sys fast runt hela nyckelbandet
Sedan skall spetsen sys fast runt hela. Jag börjar vid ena säkerhetsspännet och fortsätter sy hela vägen till nästa säkerhetsspänne. Där syr jag rakt över till andra sidan och fortsätter på nästa sida hela vägen tills dit jag började.
Karbinhaken träs på och sys fast på mitten av bandet
Resultatet så här långt är en väldigt lång rektangel med en del av säkerhetsspännet i varje ända och spets runt om. Då trär jag på karbinhaken och ser till så att den ligger på mitten av bandet. Strax ovanför karbinhaken syr jag sedan en söm.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar